Khamis, 11 September 2014

Yang tua jgn jadi budak-budak

Assalamualaikum wbt,

AKU....sorg MAMA yg PENYAYANG...pd anak2ku...

AKU....sorg MAMA yg GARANG...pd tempatnya...

AKU...sorg MAMA yg SENSITIF...jgn diusik anak2ku...

TAPI...

ALLAH bg kita AKAL & OTAK utk kita FIKIR...

yg mana BAIK yg mana BURUK 

yg mana BETUL yg mana SALAH...


Back to the real story....kisah benar...Pagi2 dh bg aku hangin...kan ke tak patut tu?
Dah la lambat nak masuk  keje...masa hantar anak ke Tadika..cikgu tahan aku sekejap nak bincang skit hal anak katanya..
OK...Aku bg 5minit sbb kot2 ada hal yg penting nk disampaikan.
Dr riak muka...nada suara cikgunya mcm SERIUS...Mulakan bicara cikgu bgtau semlm anak aku masa main tercederakan skit bwh mata kawannya...Aku sndr x tau luka sebesar mana..sbb aku x nmpk & x tgk..Tp apa yg cikgu ckp SIKIT..

AKU: OK...situasinya mcmana cikgu?
CIKGU: Masa main kat outdoor..diorg mmg ada main2 lari2.Then dah main tetiba gaduh2 bdk2..terkena muka dak tuh..Tp lepas tu x smpi 5minit ok balik...makan sama2...main sama2 smpi balik...

AKU : OK...SO...?

Kata cikgunya lagi...jd bapak bdk tu nak jumpa parents anak aku...

AKU : OK...Tp nak buat pe yer jumpa saya?

bla..bla..bla..bla..panjang lebar lbh dh 5minit..
Bagi aku perkara nak jumpa tu takde masalah...tp klo stakat nak suh aku kawal anak aku bermain masa berada disekolah aku takde disitu kot...Sepatutnya dia bincang je dgn cikgu...sbb cikgu yg ada amik tugas jaga anak2 time school kan...Mintak lbh perhatian ke apa ke...Atau nak bg nasihat blablabla...bla..bla... watever ke ...
Ape kes?

Aku ok je dgr penjelasan cikgu td...cuma paling tak boleh blah...bila cikgu ckp bapak dak tu nak jumpa anak aku...

WHAT?

Budak 6tahun kot...tadika dowh...

What the hell ko nk personaly jumpa anak aku bro?

Semua tuh ckp dlm ati jela...depan cikgu aku profesional lah...

AKU: Mcmnilah cikgu...saya mintak cikgu settle kan la hal ni dgn bapak dak tu dlu...tp klo dia nk jumpa saya jgk ok terpulang....TAPI KLO DIA BERHAJAT NAK JUMPA ANAK SAYA... SAYA TAK IZINKAN MELAINKAN SAYA & AYAH DIA ADA...!!!
Ape kes la ko org tua nk jumpa bdk kecik...kang ade anak aku tak trauma nak gi sekolah...jd trauma plak...

Anak aku dr umo 5thn pegi sekolah...setiap kali perjumpaan dgn cikgu aku bkn takat tanya dia pandai ke tidak?Aku akan tanya NAKAL ke TIDAK anak aku ni?Belum pernah cikgu bgtau ooo dia suka buli kwn...oo dia suka main kasar...TAKDE...& aku kenal kot anak aku...

Pernah jgk la...beberapa kali...balik sekolah luka2 kecik kat tangan...lebam..
Bila tanya...ayat mmg la drama...KAWAN TOLAK...JATUH...LUKA...SAKIT...
Tapi aku bkn marah anak org tuh...Aku jwb...TULAH MAMA PESAN JANGAN MAIN KASAR2...LASAK2...KAN DAH JATUH...

Belum kisah dia takmau pegi sekolah sbb budak negro selalu buat dia..Asal nak hantar je buat muka..Dia dok cakap bdk negro tu dok kacau dia..mmg lasak pon maklumla bdk negro ni mmg aktif..Tapi takde plak aku smpi nak jdkan masalah besar..Bila dak negro tu pindah barulah anak aku hepi balik kat situ...haishhh...

itulah kisahnya..
Bagi aku org tua takyah la kot masuk campur urusan anak2..tambah2 bab main2 luka skit2...adoiii penatlaaaa...nak layan org camni...cikgu pon runsing bdepan dgn situasi camni...Yerlah nama baik tadika dia jgk kan..

Aku kecik2 dulu main lagi kasar kot...smpi luka2 dua belah lutut berdarah2...Balik bgtau mak sah2 aku jgk yg kene...Baik diam2 jer...Tp bila mak nak mandikan...mak aku dulu jenis klo lepas main dia mmg sental daki2 kat badan kiotrg ni...time tuh la baru nak adoiiii mak sakit...masa tulah mak tau main sampai luka2..hermmm...siapla...

Aku taulah...dia pangkat besar...kereta besar...poket besar...org educated...baru balik obesi...
So?Boleh hal2 camni nak besar2kan...FIKIRLAH dgn AKAL...

LAINLAH...klo dah smpi kes BULI, kes2 berat...itu harusla masuk campur..

EHHH mmg aku tak paham lah...

Inilah kesayanganku...permata hatiku...buah hatiku...
Org kata sayang anak ditangan2 kan...bkn aku sayang tak bermakna aku tak pernah marah...