Khamis, 1 Ogos 2013

Penangan Mee Kuah

Alahai pepagi nih perut aku dah pedih....pedih kat ulu ati plak ni...
Penangan berbuka semlm mkn mee kuah....Dah tau dah perut aku mmg tak tahan mkn mee klo bebuka...
Tp dek teringin nye pasal...pulak tu Mr.Laling ngan Daniel mmg peminat Mee...Sekali sekala mama ikutkan la pulak selera diorg tu...Nak2 plak mee kuah semlm sedap hermmm mmg mkn tak hingat donia....Last2 arini aduhaiiiii pedihnyaaaa la peruttttt...dondang sayangggggg....

Harap2 aku mampu bertahan...Ya Allah berikanlah aku kekuatan utk menepuhi ujian hari ini...
Sendiri cari pasal kan....hihi...


 Inilah Mee Kuah buat semlm...nyum...nyummm...(cuma dlm pinggan aku je xde kuah sgt...sbb aku mmg camtu)


Satu piuk nko...amikkkk...

Senang aje nk buatnya...aku masak jenis  campak2 ajer..
Nak try silakanla...

Bahan2:
Cili kisar
Halia,Bwg Putih - diketuk
Bwg Merah - dihiris
Ayam/Daging/Udang (pilih nk yg mn satu...aku campak semua)
Fish Ball/Fish cake
Sawi/kobis bunga
Telur
Sos Cili
Sos Tiram
Mee sebungkus

Hiasan tabur atas mee:
Cili Merah
Daun bwg 
Daun Sup

Cara2 masak:

Tumis Bwg merah yg dihiris bersama bwg putih & halia.
Dah kekuningan masuk 3sudu cili kisar (nak pedas tambah lg)
Masukkan Ayam/Daging/Udang...ikut yg korg suka..(Klo mskkn Udang kuah akan jd manis...Jd mcm mee udang banjir...)
Kemudian mskkn sos cili & sos tiram sikit....
Dah agak msk ayam tuh baru letak air (bergantung pd mee yg korg nk msk...nk kuah byk ke skit..
aku agak2 je)
Dh mendidih br mskkn fish ball & sayur...
Masukkn garam & gula secukup rs
Pecahkan telur sebiji dlm kuah tadi bg telur tu masak...
(aku tak letak tpg jgung utk pekatkn kuah...cukup sekadar telur sbg ajen pemekat kuah...sbb aku nk rasa kuah yg cair2 skit)
Dh mendidih blh la masukkn mee....(jgn lama2 sekejap aje...sbb nanti mee kembang)
** kuah tu pon blh simpan dulu...bila dah lg 5-10minit nk berbuka baru mskkn mee...So rasanya akan lg sedap dimakan panas2...& mee pon tak kembang...

Hidang la dgn tabur daun bwg,daun sup & cili merah yg dihiris atas mee tuh...ermmm pasti lazat...
Sonang je resepi aku...aku jenis suka yg simple2 jer..
Selamat mencuba ya...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan