Jumaat, 23 November 2012

Bila Daniel Mengaji Muqaddam

Start minggu nih...Daniel telah memulakan pengajian Muqaddam dgn aku sendiri...
Aku tak mengajar Iqra, aku ajar Daniel ikut cara lama2 tuh...mcm masa aku belajar Alif Ba Ta dulu..
Bkn ape aku lbh suka cara tuh...tp nanti2 Daniel blajar Iqra jugak kat Tadikanya...

Malam tadi adalah hari ke-3 Daniel mengaji...Buat permulaan nih, oklah rajin nk mengaji..Harap2 smpi bila2 la Daniel rajin yer syg...Aku tekankan pada huruf tu sendiri...kenal huruf dulu...Yer arr klo tak kenal huruf camne nk mengaji tui dak?

Semlm mengaji lg...teknik aku mengajar adalah kali pertama & kedua..aku baca Daniel ikut...kali ke-3 baru suh Daniel mengenal huruf...
So selesai bacaan kali pertama...ok Daniel ikut ajerla...
Kali ke-2...aku ulang lg...

Mama : Alif, Ba...Tak sempat nk ckp Ta...Daniel jwb...

Daniel : Alif, Ba(ikut ajer)....mencelah bacaan mama...Eh mama yg ni ade 2 titik (Ta) yg ni 1 titik aje...(Ba)

Mama : Ha'a Ba titik 1 dibwh...Ta 2titik diatas...Sambil teruskan Sa,Jim...

Daniel : oooo...(ikut balik) Sa, Jim...mencelah lg..eh Mama...yg ni pon ade titik (Jim) yg ni takde (Ha)..yg ni ade 1titik jgk (Kho)...kan mama kan?

Mama : Iyer...ok xpe...Daniel ikut mama dulu...

Mcm2 lg lah yg dicelah dek Daniel...Sin tu ade gigi la...Sot xde gigi la....Rho sama mcm Wau...ish mcm2 lg la yg Daniel bebelkan...Ade aje idea dia...Tapi bg aku bagus jugak...Kire mata dia dah boleh nmpk setiap perbezaan antara huruf2 tu...& yang paling kelakor smpi aku gelak meleleh2 air mata...

Mama : Tho..Zho...Ain...

Daniel : AIN?...Mama2 mcm AIN dgn AM tu kan mama?(Sambil dia bt sengeh kerang busuk)

Mama : Muahahahahahahahahaaaaa.....(perasaan becampur geram, kelakar...mcm2 la..)

Inilah akibatnya mama terlampau obses dgn ADAM & HAWA...smpi anak pon tau mama dia smpi tak blh missed tgk AIN & AM....hahahaha....Daniel2....

 Suke nau Dak Dani ni wat aksi camni...


Gamba ni Daniel sendiri yg nk Ayah dia amik..siap posing sakan...Nakal dia...

Kalo story pasai dialog dgn anak nih mmg tak habis2...Maklumla anak yg tgh boleh diajak berborak...Ader jelah citer/ayat dia...Kdg2 berkata dlm hati mama..."DAH BOLEH BUAT TEMAN MAMA KLO BOSAN2"....Alhamdulillah....syukur...dulu nk dpt lambat....Skrg dah besor pon...& dah ade adik pon Daniel...Syukur padaMu Allah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan